Zpět na výpis

Pro Vás pracuji ZDARMA, mou provizi platí kupující

Dostali jste někdy takovou nabídku od realitního makléře? Zní lákavě nebo ne? Bohužel pouze zní, opak je však pravdou a vás to může vyjít zatraceně draze! Ve hře jsou totiž statisíce, a protože se s touto lacinou metodou často setkávám, rozhodl jsem se jejímu rozboru věnovat celý článek, ve kterém se pokusím vše uvést na pravou míru.

 

Pokud makléř přijme provizi od kupujícího, kdo ho tedy platí? No přece kupující. Koho zájmy tedy bude hájit? No přece kupujícího! Aspoň tak by to mělo být, vždy přeci budu hájit zájmy toho, kdo si mě najme a za mé služby si zaplatí. Stále se vám na tom nezdá nic divného? Už když sami sobě položíte tyto jednoduché otázky, tak vám přeci takový přístup nemůže vonět!

Nyní se nad tím pojďme zamyslet ve vztahu k ceně nemovitosti. Cena nemovitosti je jedna. Je to cena, za kterou je v daný okamžik prodávající ochoten nemovitost prodat a kupující ji od něj koupit. Zcela logicky pokud makléř zastupuje v obchodě stranu prodávající, snaží se prodat za co nejvyšší cenu (v zájmu prodávajícího je přeci prodat za co nejdráž), pokud makléř zastupuje stranu kupující, zcela logicky se snaží, aby cena byla co nejzajímavější pro kupujícího (kupující přeci nebude platit makléři za to, aby mu zprostředkoval koupi drahého bytu). Už to chápete?

Pokud tedy za vámi přijde makléř, který není dostatečně sebevědomý, aby si řekl provizi za svoje služby spojené s prodejem nemovitosti, kterou si samozřejmě následně obhájil odpovídajícím servisem a místo toho Vám nabídl své služby zdarma, bude zastupovat stranu kupující a s největší pravděpodobností vám ani nesdělí reálnou tržní cenu nemovitosti.

Existují tři scénáře, jak může tato situace dopadnout

  1. Vámi požadovaná cena je nižší než ta, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Toto je bingo pro makléře, neboť má prostor pro svou provizi, který představuje rozdíl mezi vámi požadovanou cenou a tržní cenou. Pokud je prostor velký a makléř je schopný byt prodat za tržní cenu, může se těšit z velké provize a teď mi věřte, že se jedná opravdu o statisíce, v horších případech pro vás až o miliony korun.
  2. Vámi požadovaná cena je velmi blízko té, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Makléř opět přihodí svou provizi nad vaši cenu, aby služby byly zdarma pro vás, přesně tak jak garantuje. Problém toho však je, že nevyužívá všechny podpůrné prostředky, aby prodal, neboť provizi mu hradí opět kupující, proč by tedy dělal nemovitost atraktivnější což vyhovuje prodávajícímu, když ho platí kupující? Proč by investoval desetitisíce do homestagingu, virtulání nebo videoprohlídky? Proč by utrácel za kvalitní propagaci nemovitosti na realitních serverech a sociálních sítích? Jinými slovy makléř neudělá maximum pro dosažení maximální ceny, za kterou se nemovitost dá prodat a tím velmi klesá pravděpodobnost, že se podaří ji prodat za co nejlepších podmínek pro prodávajícího.
  3. Vámi požadovaná cena je vyšší než ta, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Pokud je cena vyšší než ta, kterou je trh ochoten akceptovat, nemovitost jednoduše neprodá.

Nyní si pojďme projít stejný scénář, pokud náhodou se vám ve dveřích objeví makléř, který pracuje pro vás a za své služby vám pochopitelně naúčtuje provizi, která by měla být ve výši x % z kupní ceny.

  1. Vámi požadovaná cena je nižší než ta, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Toto je opět bingo pro makléře, má možnost se ukázat Pokud je opravdu dobrý a je schopen přiblížit se té tržní ceně, je to rovněž bingo i pro vás. Narazili jste na profesionála, který předčil Vaše očekávání, prodal za co nejvyšší možnou cenu, navíc se o vše postaral. Nezaslouží si takový člověk provizi? Já bych řekl i ano.
  2. Vámi požadovaná cena je velmi blízko té, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Opět velmi dobrá výchozí pozice pro makléře. Pokud je trh ochoten cenu akceptovat, dobrý makléř, který používá moderní nástroje k prezentaci nemovitosti prodej uzavře a postará se o vše. I ten si přeci zaslouží provizi za svoje služby. Splnil očekávání, a navíc se o vše postaral.
  3. Vámi požadovaná cena je vyšší než ta, za kterou se dá nemovitost zobchodovat (tržní cena) – Špatný makléř to nepozná a zkouší štěstí. Bohužel i tato zkouška vás může vyjít draho. Pokud je nemovitost předražená delší dobu stává se „ležákem“ a případné zájemce odrazuje i po jejím zlevnění. Je tedy velmi důležité cenu stanovit tak, aby byla co nejblíže té tržní. K tomu by měl makléř využívat kromě svých zkušeností např. cenové mapy, jedná se o placený přístup, ze kterého lze zjistit ceny reálně prodaných nemovitostí v dané lokalitě za poslední měsíce. Zkušený a dobrý makléř pozná, kdy je nemovitost předražená a v tu chvíli by vám měl vysvětlit rizika, které sebou prodej předražené nemovitosti nese. Samozřejmě, že jsou případy, kdy se nabízí prodej za vysokou cenu, ale to rozeberu zase v následujícím článku.

Moje a rada a doporučení je, pokud se rozhodnete využít k prodeji své nemovitosti realitního makléře, vždy se zeptejte na výši provize a za co si vlastně platíte, resp. jaké služby od makléře jsou v její ceně. Vyjasněte si toto hned za začátku. Od makléřů, kteří pro vás pracují zdarma raději ruce dál, protože makléř NIKDY zdarma nepracuje!

Napište mi nebo klidně zavolejte, pokud k tomuto tématu máte jakékoliv dotazy.

Další články k přečtení

Přečíst
Přečíst
Přečíst

Kontaktujte nás

Petr Hornát
Qara
Rezidia
Care invest

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním tohoto webu souhlasíte.

Souhlasím